Pagina's

donderdag 28 april 2016

Koningsdag jurk

Joepie, Het was gisteren Koningsdag. I love Kingsday!
Dit was voordat ik kindjes had 1 van de leukste en heftigste feestdagen van het jaar. De hele dag feesten en dansen in Amsterdam en de dag erna ook nog mijn verjaardag. Super leuk.
Hoe anders is het nu. Wonend in een dorp en op Koningsdag niet meer feesten in de hoofdstad maar slenteren op het dorpsplein en daar in minder dan een half uur veel speelgoed scoren, oranje tompouce eten en 1 a 2 wijntjes drinken. Hoewel ik feesten in de stad super vind wordt ik tegenwoordig toch iets gelukkiger van de blije gezichtjes van mijn 2 kleine meisjes als ze nieuw speelgoed krijgen en lekker losgaan in de minidraaimolen of een rondje rijden op een pony.

Een heftig feest zit er niet in,  maar uiteindelijk wil ik Koningsdag wel vieren in een leuke jurk.
Mij zal je namelijk niet snel zien met spullen uit de feestwinkel. Dus heb ik 2 weken geleden een leuk oranje retro tricot stof en elastische paspelband besteld. 

Ik wilde er eerst een jurk van maken met een waterval halslijn, maar toen ik afgelopen weekend de meisjes bracht voor een logeerweekend bij mijn schoonmoeder liet ze mij haar zelf gemaakte zomerjurk zien. Ik was op slag verliefd op de zomerjurk. De halslijn, de lange figuurnaden. Zo mooi. Dit patroon moest ik hebben!

Dus dat heb ik meegenomen en heb er dat weekend direct een jurkje van gemaakt. Het stofje is een prachtige rood bruine retro stof en het patroon is van Burda denk ik. Mijn schoonmoeder wist het ook niet meer, maar gekeken naar de werkbeschrijving doet het me aan een Burda denken. De maat is perfect. Ik heb er niks in aangepast. Alhoewel ik later pas zag dat het bij de rug ietwat aan de ruime kant is. Ik heb de mouwen iets korter gemaakt dan wat het patroon aangeeft. Wederom heb ik een elastische biasband toegevoegd om het geheel iets te breken. De mooie halslijn was het meest tijdrovend. Dit is een dunne tricot, dus ik vond het lastig om het bij de halslijn recht te krijgen en mooi door te stikken zonder dat het ergens ging lubberen. Uiteindelijk heb ik het met geduld en tijdens het naaien veel recht trekken mooi recht gekregen. Onder het beleg heb ik zoomband gestreken, zodat het beleg er niet bovenuit piept. Ik ben helemaal blij met mijn jurk.

Hebben jullie dat ook gedaan, speciaal iets maken voor Koningsdag?



burda tricot jurk

oranje retro jurk







Geen opmerkingen:

Een reactie posten